close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

לעבוד נכון עם קרמיקה – חיתוך, הדבקה וניקוי

מערכת שורשכ ניסן, תשפ14/04/2020

איך נכון לבחור קרמיקה לבית, ומהם השיקולים שיש לעשות בבחירת קרמיקה?

תגיות:
צילום: shutterstock
קרמיקה מסוגים שונים משמשת רבים מאיתנו בביתנו, בעיקר באזורים כמו חדר הרחצה, המטבח ועוד. עבור רבים אחרים, מדובר בתחביב ובתחום עיסוק מלא בידע, טכניקות שונות וניסיונות מעניינים ויצירתיים. במידה ומעוניינים לרצף קיר או אזור מסוים בבית באריחי קרמיקה בכוחות עצמנו – כיצד ניתן ומומלץ לגשת למשימה?

הדבר הראשון שנרצה לציין בנוגע לעבודה עם קרמיקה והתקנת אריחי קרמיקה בבית, היא כי כמובן שהעבודה הטובה, האיכותית, הנקייה והחלקה ביותר שניתן לבצע תהיה זו שיעשו בעלי מקצוע
צילום: shutterstock
מהתחום, המתמחים בעבודה עם אריחי קרמיקה. עם זאת, רבים מעוניינים לנסות ולעשות בעצמם מה שהם יכולים בבית, ותקופת הבידוד והסגר שכופה עלינו מגיפת הקורונה אכן מספקת הזדמנות מצוינת לפרויקטים "עשה זאת בעצמך" שכאלו. לכן, ננסה לתת כמה טיפים עיקריים שחשוב להכיר ולקחת בחשבון בנוגע להתקנת אריחי קרמיקה בבית –

ניקוי – לפני ואחרי הנחת אריחי הקרמיקה
ריצוף קיר זה או אחר בבית באריחי קרמיקה מצריך ניקוי יסודי של האזור, והכוונה היא הן לניקוי מקדים לפני הנחת האריחים, והן לניקוי האריחים לאחר שכבר הונחו וקובעו לקיר. בתור התחלה, נרצה לנקות את הקיר בצורה יסודית וכוללת, והכוונה אינה רק לניקוי שטחי עם סמרטוט וחומרי ניקוי – הכוונה היא לפנות את הקיר לחלוטין מכל דבר שעליו, לבחון אותו בצורה יסודית במטרה לזהות כתמי עובש או רטיבות, למצוא נקודות חלשות בקיר או כאלו אשר איננו בטוחים לגביהן וכו'. מלבד לניקיון השטחי, נוכל כך גם להבטיח כי הקיר נקי מגורמים פנימיים שונים דוגמת רטיבות, אשר עלולים להחליש נקודות מסוימות בו, מה שכמובן עלול לפגום באריחי הקרמיקה בשלב מאוחר יותר.
בנוסף לניקוי והבדיקה המקדימים, כמובן שנדרש איטום יסודי, כמו גם איטום, לאחר סיום הנחת האריחים. בשלב זה נמרח רובה על החריצים שבין האריחים וננקה את שאריותיה, נניח לה להתייבש למשך מספר שעות ואז נמרח עליה חומר איטום ייעודי. אחרת, רטיבות תחדור מבעד לאריחים ותתחיל לפרק את חיבורם לקיר

חיתוך האריחים
לאחר הניקוי הראשוני והמקדים של הקיר נרצה למדוד אותו בצורה מדויקת, על מנת להתאים את אריחי הקרמיקה לצורה הספציפית של הקיר. על פי רוב, ניאלץ לחתוך לפחות כמה אריחים, דוגמת אלו שבקצוות או אלו שבנקודות בקיר בהן ישנם אלמנטים מסוימים דוגמת ברזים, שקעים וכו'. תכנון מקדים יכול לסייע לנו להקטין משמעותית את מספר האריחים שניאלץ לחתוך.
את החיתוך מבצעים באמצעות מסור יהלום רטוב, המשמש לצורך חיתוך מדויק של חומרים עדינים יחסית (קרמיקה היא חומר עמיד וחזק, אך אריחי הקרמיקה עלולים להישבר בקלות כאשר מנסים לחתוך אותם עם כלים שאינם מתאימים). במידה ואין ברשותכם מסור מתאים, שווה להשכיר אחדש למשך זמן העבודה.

טיוח והדבקת אריחי הקרמיקה
לאחר שמבצעים את כל עבודות ההכנה המקדימות דוגמת ניקוי פני השטח והכנתם, מדידה וחיתוך מדויקים של האריחים וכו', ניתן לגשת לשלב ההדבקה עצמו. את אריחי הקרמיקה נדביק לשכבת טיח, כך שנתחיל במריחת טיח בקווים ישרים וארוכים לאורכו ולרוחבו של השטח המיועד לריצוף. יש לוודא כי הטיח אינו רטוב מדי ואינו יבש מדי, באמצעות הדבקה והסרה של אריח אחד, ובדיקת הסימנים שהוא משאיר על הטיח. מעט סימנים מטושטשים – הטיח רטוב מדי. סימנים חדים וישרים במיוחד – הטיח יבש מדי. מצאו את דרך האמצע...
כדאי לקבע מבעוד מועד קרשים התוחמים את השטח המיועד להדבקה, ליישר ולפלס אותם, על מנת שנוכל להתחיל להדביק על פי קווים אלו. מומלץ להתחיל עם שורה ראשונה ולאחריה עם טור ראשון, ואלו יתוו עבורנו את המשך העבודה.
לאחר הדבקת כל האריחים במקומם נמלא את המרווחים ביניהם ברובה מתאימה כמובן, ולאחר שתתייבש נסיר חתיכות עודפות ונמרח שכבת איטום רובה ייעודית.

בהצלחה!
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה